tjoooohooo helg igjen!! og her skal det grilles, grilltips!!

Hei, alle sammen!

Hvordan har uken vrt for deg? Har du hatt en fin 17 mai feiring? Det hadde jeg, litt hektisk, men kjempe flott, huset mitt ble fullt p ettermiddag med ca 20 stk. Alltid koselig!! Elsker stelle for andre!





Her er barnebarnet mitt :)

17. mai i Rde

traktor gjeng i toget, snn gr det nr vi bor p bondelandet ;o)

17. mai i Rde

oppstart til toget :) ved Rde kirke!

vi var utrolig heldige med vret synes jeg! det regnet litt p ettermiddagen bare!

N er det helg igjen!!

Tida flyr, i dag fredag skal vi ha avslutning for junior klubben her hjemme hos oss. Det kommer en gjeng med barn i kveld, vi skal grille og leke i hagen, det blir vel volleyball spill og masse gy! Vi skal grille hamburgere og plser! S jeg tror det blir en flott avslutning...

i morgen tenkte vi skulle grille kjtt og grnnsaker, synes det er veldig greit grille, spise ute nr det er fint vr :)

Ellers er formen fin om dagen, jeg merker at jeg kan spise mer og mer, og fyser p mer og mer, s jeg m passe meg litt kjenner jeg...det er en utfordring hver dag, men jeg spiser nok mye mindre enn fr uansett....

Grilltips:

Grillmat trenger slett ikke vre ensbetydende med plser, grillbein og fete sauser. Selv om du er p slanker`n, kan grillmat passe helt ypperlig.

Velg renskret kjtt, og gjerne de edle stykningsdelene: indre- og ytrefilet er bde magert og fantastisk mrt. Disse mre bitene br man virkelig unne seg litt oftere.Filetene inneholderbare 2-4 % fett, s derfor br man pensle kjttet med litt olje, eller gjerne en god grillolje slik at det ikke brenner seg fast i grillristen. Fettet gir en god smak uten at det trenger inn i kjttet, men faktisk smelter ut og renner ned i grillen.

Svinekjtt kan vre bde fett og magert, avhengig av hvilke stykningsdeler du velger. Renskret svinekjtt inneholder kun 2-4 % fett, og egner seg veldig godt til for eksempel grillspyd. Tre ogs p litt squash, sopp, cherrytomater eller andre grnnsaker, og du fr et saftig og sunt mltid.

Tenk ogs p tilbehret dersom du vil leve lett. Supplerer du med mye grnnsaker, blir du god og mett med lite fett og samtidig fr du i deg mange viktige nringsstoffer. Frts i norske sommergrnnsaker, bde r og grillet/dampet. Dette gjr du lett ved lage grnnsakspakker med folie, der du bare dynker innholdet med litt eplejuice eller annen kalorifattig vske. Ikke legg pakkene p den varmeste delen av grillen, men ut p sidene hvor det ikke er s varmt.

Salat er ogs godt og sunt, men unng dressinger som er rmme- og majonesbaserte. Husk at potetsalat smaker like godt med en vinaigrette som med majonesdressing, og at kesam ofte kan erstatte rmme. Tzatziki lages som regel med yoghurt, og inneholder langt frre kalorier enn for eksempel waldorfsalat.

Frukt og br gir oss mengder av antioksidanter og smaker veldig godt til for eksempel svinekjtt, i form av ulike surste salsaer. Du kan ogs grille frukt, for eksempel ananas og banan eller bare avslutte mltidet med for eksempel vannmelon, jordbr eller moreller! Dermed gr du ikke glipp av den lille, ste til slutt, selv om du passer vekta.

Grillet ytrefilet av svin i skiver

Ingredienser

  • 800gytrefilet av svini skiver
  • 1tssalt
  • tspepper
  • 2ssolje
  • Slik gjr du

    1. Start med pensle olje p ytrefiletskivene. Krydre med salt og pepper.

    2. Grilli 3 til 5 minutter p hver side p medium varm grill.

    Til dette passer det godt med eksotisk grillsaus og grnn salat.



nsker dere alle en toppers helg med mye sunt, godt og morro!!!



Klem Fra Linda







Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Jeg er en glad jente p 38 r, 21 mars 2011, oppererte jeg for overvekt Gastric bypass. Jeg laget meg en blogg for skrive litt om min vei fremover. Du er varmt velkommen til flge meg! Kontakt meg p: plekelund@gmail.com

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits