tjoooohooo helg igjen!! og her skal det grilles, grilltips!!

Hei, alle sammen!

Hvordan har uken vært for deg? Har du hatt en fin 17 mai feiring? Det hadde jeg, litt hektisk, men kjempe flott, huset mitt ble fullt på ettermiddag med ca 20 stk. Alltid koselig!! Elsker å stelle for andre!





Her er barnebarnet mitt :)

17. mai i Råde

traktor gjeng i toget, sånn går det når vi bor på bondelandet ;o)

17. mai i Råde

oppstart til toget :) ved Råde kirke!

vi var utrolig heldige med været synes jeg! det regnet litt på ettermiddagen bare!

Nå er det helg igjen!!

Tida flyr, i dag fredag skal vi ha avslutning for junior klubben her hjemme hos oss. Det kommer en gjeng med barn i kveld, vi skal grille og leke i hagen, det blir vel volleyball spill og masse gøy! Vi skal grille hamburgere og pølser! Så jeg tror det blir en flott avslutning...

i morgen tenkte vi skulle grille kjøtt og grønnsaker, synes det er veldig greit å grille, spise ute når det er fint vær :) 

Ellers er formen fin om dagen, jeg merker at jeg kan spise mer og mer, og fyser på mer og mer, så jeg må passe meg litt kjenner jeg...det er en utfordring hver dag, men jeg spiser nok mye mindre enn før uansett....

Grilltips:

Grillmat trenger slett ikke å være ensbetydende med pølser, grillbein og fete sauser. Selv om du er på slanker`n, kan grillmat passe helt ypperlig.

Velg renskåret kjøtt, og gjerne de edle stykningsdelene: indre- og ytrefilet er både magert og fantastisk mørt. Disse møre bitene bør man virkelig unne seg litt oftere. Filetene inneholder bare 2-4 % fett, så derfor bør man pensle kjøttet med litt olje, eller gjerne en god grillolje slik at det ikke brenner seg fast i grillristen. Fettet gir en god smak uten at det trenger inn i kjøttet, men faktisk smelter ut og renner ned i grillen.

 

Svinekjøtt kan være både fett og magert, avhengig av hvilke stykningsdeler du velger. Renskåret svinekjøtt inneholder kun 2-4 % fett, og egner seg veldig godt til for eksempel grillspyd. Tre også på litt squash, sopp, cherrytomater eller andre grønnsaker, og du får et saftig og sunt måltid.

 

Tenk også på tilbehøret dersom du vil leve lett. Supplerer du med mye grønnsaker, blir du god og mett med lite fett og samtidig får du i deg mange viktige næringsstoffer. Fråts i norske sommergrønnsaker, både rå og grillet/dampet. Dette gjør du lett ved å lage grønnsakspakker med folie, der du bare dynker innholdet med litt eplejuice eller annen kalorifattig væske. Ikke legg pakkene på den varmeste delen av grillen, men ut på sidene hvor det ikke er så varmt.

 

Salat er også godt og sunt, men unngå dressinger som er rømme- og majonesbaserte. Husk at potetsalat smaker like godt med en vinaigrette som med majonesdressing, og at kesam ofte kan erstatte rømme. Tzatziki lages som regel med yoghurt, og inneholder langt færre kalorier enn for eksempel waldorfsalat.

 

Frukt og bær gir oss mengder av antioksidanter og smaker veldig godt til for eksempel svinekjøtt, i form av ulike sursøte salsaer. Du kan også grille frukt, for eksempel ananas og banan eller bare avslutte måltidet med for eksempel vannmelon, jordbær eller moreller! Dermed går du ikke glipp av den lille, søte til slutt, selv om du passer vekta.

  Grillet ytrefilet av svin i skiver

Ingredienser

  • 800gytrefilet av svini skiver
  • 1tssalt
  • ½tspepper
  • 2ssolje
  • Slik gjør du

    1. Start med å pensle olje på ytrefiletskivene. Krydre med salt og pepper.

     

    2. Grill i 3 til 5 minutter på hver side på medium varm grill.

     

    Til dette passer det godt med eksotisk grillsaus og grønn salat.   



ønsker dere alle en toppers helg med mye sunt, godt og morro!!!



Klem Fra Linda







 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Jeg er en glad jente på 38 år, 21 mars 2011, oppererte jeg for overvekt Gastric bypass. Jeg laget meg en blogg for å skrive litt om min vei fremover. Du er varmt velkommen til å følge meg! Kontakt meg på: plekelund@gmail.com

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits