10 tips til et lykkeligere liv!!! :-)

Hei, hei :-)

N er mandagen her igjen, og jeg begynner uken med blanke ark og fargestifter til! Opp med humret og tenke positivt, det er det som er det beste!!

Jeg har vrt ute gtt tur hver dag n, ca en halv mil. Jeg synes det er godt med variasjon, men sykle er helt klart min favoritt...hva gjr du om dagen? Mat inntaket har vrt mer i det siste, jeg har lyst p alt!!! Og det er helt utrolig hva jeg kan spise egentlig..det overrasker meg...men jeg m stlsette meg, denne uken n har ikke gtt s bra i matveien. Jeg tror kroppen er s underrnert s den vil ha alt! Men fortsatt spiser jeg selvflgelig mye mye mindre. Men denne uken har jeg gtt ned 500 gr, s datilsammen er det n 27 kg :-) og jeg er super glad!!! I dag begynner jeg virkelig p nytt, og det viktigste er trimmen. Og det gjr helt klart noe med det psykiske ogs...

og endorfiner er en viktig kilde i kroppensom du kan gi deg selv hver dag!! det hjelper deg til bli en mere lykkelig person!

Gi deg selv endorfiner

Kjenner du snarveiene til kroppens egen lykkerus? Her er 10 tips for et kjapt endorfin-kick i hverdagen:

Den herlige flelsen som ofte kommer etter en hard treningskt, utlses av endorfiner. Disse hormonene som frigjres naturlig i kroppen, kalles ofte for kroppens eget morfin og gir en flelse av lykke, ekstase og eufori. I tillegg reduserer hormonene smerte.

Trening ker utskillelsen av endorfiner og ker flelsen av lykke og oppstemthet. Men det er heldigvis enklere mter du kan oppleve den samme lykkerusen p. For kroppen produserer endorfiner bde nr vi ler, ved seksuell aktivitet og nr vi har smerter.

Her er 10 tips til et raskt endorfin-kick:

1) Spis en chili
Noen mener man blir avhengig av spise chili. Mange fr et rush av legge en chilibit p tungen. Tygger du en chili kan endorfiner utlses bde sentralt i kroppen og p tungen, iflge eksperter. Og grunnen til dette er: For redusere smerte!

2) Tenk positivt
Nr mennesker fr placebo, men tror det er et virkningsfullt stoff de tar, har det ofte en effekt. Dette kommer som et direkte resultat av positiv tenkning, som kan frigi endorfiner. Positiv tenkning kan ogs redusere smerter selv nr medisiner ikke er virkningsfulle.

3) Tren
Mennesker som jogger mye snakker ofte om en ?runner?s high?. Dette skjer nr endrorfiner lslates under treningskten. Studier gjort p trening og endorfiner er kontroversielle, der noen blant annet viser at det er den positive flelsen i seg selv, og ikke anstrengelsen, som utlser endorfiner. Uansett, s har trening vist seg bedre humret, iflge Joel Fuhrman, som har skrevet boken ?Eat to Live?. Han anbefaler treningsformer som skiging, svmming, tennis eller utholdenhetstrening.

4) Ha orgasme
En av de beste mtene stimulere lykkehormonene p, er gjennom orgasme. For oppn denne lykkerusen under en lpetur, m du holde p i hvert fall n time. Sex krever mindre innsats, og dessuten er det vel mer gy?!

5) Bli rrt
Ved se p pen kunst, en rrende film p kino eller lytte til inspirerende musikk, kan kroppen utlse endorfiner. Og husk at hvis du srger for nok glede og nytelse i livet ditt, vil du alltid dekke behovet for endorfiner.

6) F akupunktur
Kroppen kan frigi endorfiner nr den blir stukket, og akupunktur-pasienter kan ogs oppleve en lykkerus.

7) Spis sjokolade
De fleste av oss kjenner til den avhengighetsdannede effekten av sjokolade. Den pvirker hjernen vr p den mten at den frigir endorfiner. Men du trenger heldigvis ikke kaste i deg 2-3 sjokolader av gangen. En liten bit eller to vil gi akkurat samme reaksjon.

8) Vr redd
Du kjenner helt sikkert noen som liker vre redde. Kjenn etter selv, for det er jo litt deilig se en skummel film, eller kjenne suget i magen p en berg-o-dal bane, for dette utlser endorfiner. Det er nok av samme rsak at ekstremsport er spass populrt.

9) Sol deg
Forskere har funnet ut at ultrafiolette strler kan utlse endorfiner. Det kan vre grunnen til at enkelte personer blir avhengige av sole seg, selv om de vet farene knyttet til overdreven soling. Kun f minutter ute i solen, uten beskyttelse, er nok til skade huden. Men solen har en fantastisk placeboeffekt, for bare ved vite at det er sol, kan ke produksjonen av endorfiner, og bedre humret.

10) Ha latterkrampe
Enten det er en kjapp vits eller en lang romantisk komedie, vil en skikkelig latterkule utlse endorfiner, som vil styrke immunforsvaret ditt og gjre deg mer motstandsdyktig mot sykdom.

personlig bruker jeg mye av dette i hverdagen, men jeg ser ikke skumle filmer, men ELSKER g p tivoli vre som et barn. Jeg tror heller ikke s sterkt p akupunktur, men det er sikkert mange som har god erfaring med det ogs!

Trene er den viktigste kilden til et lykkeligere liv!! Prv da vel!

nsker dere alle en flott start p ny uke, og husk alle positive sm endringer er med p gjre den store forandringen!!

Klem fra Linda

2 kommentarer

Ida Kristine

23.mai.2011 kl.09:12

Hehe, sikkert noen gode tips. :))

HA EN FIN DAG! :DDD

Linda Suzann

23.mai.2011 kl.09:16

Ida Kristine:ja, ikke sant!! ;o)) hehe...kos deg i dag!! :D

Skriv en ny kommentar

Jeg er en glad jente p 38 r, 21 mars 2011, oppererte jeg for overvekt Gastric bypass. Jeg laget meg en blogg for skrive litt om min vei fremover. Du er varmt velkommen til flge meg! Kontakt meg p: plekelund@gmail.com

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits