30 min er nok!!

Hei :-) 

Endelig litt sol her i Råde!! Nå kommer vel sommeren vel!? Det er 1 juni å det er nødvendig for min del å føle sommeren nå, sole seg, dra kansje en tur på stranden. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg at sol øker endorfiner i kroppen, men pass på å bruk solkrem ;-) Selv om jeg ikke er helt i bikini str ennå, skal den på!!! og jeg har litt blåmerker her og der etter blodfortynnede sprøyter ;-) Jeg bryr meg faktisk ikke om slike ting, jeg er en gla jente uansett! hehe...ut å nyte sommeren maks!!! Til helgen har de sagt at det blir over 25 grader!!! Tjooohooo...deilig!!

I går var jeg hos legen min, alt er heldigvis bare bra, blod trykket er litt lavt, men bare på grensen da. Så jeg er litt svimmel noen ganger ennå, men ikke slik at det er vemmelig...helsa betyr så utrolig mye for hverdagen, jeg kjenner at jeg har bedre helse enn noen gang, helt herlig! Jeg har fortsatt litt vondt i lungene, men det er normalt sier dem...så hva gjør vel det? Jeg leeeeeeeever :) :) TAKKNEMLIG!!!

LEV som dette!!!

30 minutter om dagen er nok:

Det er enklere å være fysisk aktiv 30 minutter daglig,
om man har en god motivasjon

Fysisk aktivitet: «Voksne og friske eldre anbefales å være i aktivitet i minst 30 minutter hver dag med moderat til høy intensitet. Moderat aktivitet tilsvarer rask gange?»
Slik lyder Sosial- og helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet. Anbefalinger som også brukes som rettesnor i andre land enn Norge.


Hva skjer med kroppen i løpet av 30 minutter med moderat aktivitet?
Den mest umiddelbare effekten er at du blir varm, begynner å svette, får høyere puls, og føler deg mer opplagt. Når pusten din blir hurtigere betyr det at blodet ditt tar opp mer oksygen, noe som gjør musklene dine i stand til å yte mer. Hjertet trenes gjennom å bli utsatt for større belastning, og musklene tar til å forbrenne energi.

På litt lengre sikt, fungerer daglig fysisk aktivitet forebyggende mot en rekke sykdommer:

? Hjerte- og karsykdommer.
? Ulike typer kreft.
? Høyt blodtrykk
? Diabetes type 2
? Beinskjørhet
? Belastningsskader

 

I tillegg virker fysisk aktivitet positiv inn på muskel- og skjelettsykdommer, det bedrer evnen til å takle stress, styrker immunforsvaret, styrker din mentale helse, samt gir mer overskudd og bedre søvnkvalitet.
Verre å være inaktiv enn å røyke

 - Ingen legemidler kan garantere slike gevinster, sa Sverre Mehlum, professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges Idrettshøgskole, da han foredro om dette temaet på Bedriftsidrettens jubileumskonferanse tidligere i vår:

  - I løpet av en uke er det rundt 500 000 nordmenn som ikke en gang går en sammenhengende tur på ti minutter. Manglende trening er like ille som det å røyke. En som trener og røyker litt, bedre forutsetninger enn en som ikke røyker og ikke trener, sa han på konferansen, og slo tallfestede fakta i bordet:

 - WHO sagt at inaktiv livsstil vil være ansvarlig for 70 % av sykdom i 2020. Det er bedre å være overvektig og godt trent enn slank og utrent. Det vi må, er å endre livsstil.

 All trening bidrar
At en livsstilsendring må til er Jorunn Sundgot-Borgen, professor i fysisk aktivitet og helse, ved Norges Idrettshøgskole, enig i:

 - Egentlig er det ikke så komplisert å oppnå god helse. Vel og merke hvis du ellers er frisk. 

 - All trening bidrar til bedre helse. Treningen trenger ikke å være avansert, og behøver for eksempel heller ikke å bestå av heseblesende løping i 30 minutter. Men du bør likevel prøve å få opp pulsen og svette litt i løpet av 30 minutter, sier hun, og gir oss en liste over aktiviteter å hive seg med på:

 ? Sett på fengende musikk og ta deg en dans
? Hvis du har barn kan du ta dem med å finne på ulike leker som sisten, hoppe tau, brentball, fotball, volleyball, ja det finnes mange morsomme aktiviteter. Finn fram ?Homo ludoens ? - det lekende mennesket i deg selv.  Ingen ting er så godt som en frigjørende latter!
? Sykkelturer er herlig i sommervarmen. Sykle til et vann / sjøen og avslutt med et forfriskende bad. Svømming er ypperlig trening.
? Løpe i skogen og nyte skogens dufter og lyder.
? Liker du ikke skogen eller bor du midt i byen så er ?byvandring? et ypperlig alternativ. Ta på deg gode sko og utforsk byen du bor i
? Rollerblades
? Gange / løping i ulendt terreng. Kondisjons- og styrketrening i ett


 Sykler man til og fra jobben, eller hiver seg på sykkelen når man skal ut for å møte venner, regnes dette også som god mosjon.

- Finn deg din egen måte å utnytte hverdagens muligheter på  :)

 skremmende å tenke på at om mann ikke trener er det like farlig som å røyke.....hmmm..

vi alle har mer eller mindre tid til 30 min om dagen, innkludert meg!!! Nå er det skjerpnings på meg fremover ;-) Det her skal jeg klare!!



ønsker deg en topp 1 juni dag :) :)

Klem fra Linda

6 kommentarer

karitam

01.jun.2011 kl.08:52

Endelig litt sol her jeg bor også! :)

Linda Suzann

01.jun.2011 kl.08:59

karitam:Herlig!! :) ha en flott dag :)

Vemund Eldegard ( - :

01.jun.2011 kl.09:03

Elsker sol.

Tips: Når du får en kommentar og skal kommentere tilbake, kommenterer du på deres blogg, ikke din egen. Husk å skrive "SV:" forran kommentaren også! : )

Linda Suzann

02.jun.2011 kl.09:26

Vemund Eldegard (: hehe...takk for tips du :) jeg kommenterer begge steder jeg ;-)

Levepositivt

02.jun.2011 kl.12:57

Ja stemmer nok med 30 minutter.. Da jeg begynte å gå ned kilo for litt over et år siden, så trene jeg kun 30 minutter vær dag... Jeg gikk ned 16 kilo:) Endret også kosthold:)

Linda Suzann

02.jun.2011 kl.22:03

Levepositivt:ja, ikke sant ;)Det skal ikke mere til egentlig, men det er det å komme inn i det da :) flink du er!!!

Skriv en ny kommentar

Jeg er en glad jente på 38 år, 21 mars 2011, oppererte jeg for overvekt Gastric bypass. Jeg laget meg en blogg for å skrive litt om min vei fremover. Du er varmt velkommen til å følge meg! Kontakt meg på: plekelund@gmail.com

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits