30 min er nok!!

Hei :-)

Endelig litt sol her i Rde!! N kommer vel sommeren vel!? Det er 1 juni det er ndvendig for min del fle sommeren n, sole seg, dra kansje en tur p stranden. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg at sol ker endorfiner i kroppen, men pass p bruk solkrem ;-) Selv om jeg ikke er helt i bikini str enn, skal den p!!! og jeg har litt blmerker her og der etter blodfortynnede spryter ;-)Jeg bryr meg faktisk ikke om slike ting, jeg er en gla jente uansett! hehe...ut nyte sommeren maks!!! Til helgen har de sagt at det blir over 25 grader!!! Tjooohooo...deilig!!

I gr var jeg hos legen min, alt er heldigvis bare bra, blod trykket er litt lavt, men bare p grensen da. S jeg er litt svimmel noen ganger enn, men ikke slik at det er vemmelig...helsa betyr s utrolig mye for hverdagen, jeg kjenner at jeg har bedre helse enn noen gang, helt herlig! Jeg har fortsatt litt vondt i lungene, men det er normalt sier dem...s hva gjr vel det? Jeg leeeeeeeever :) :) TAKKNEMLIG!!!

LEV som dette!!!

30 minutter om dagen er nok:

Det er enklere vre fysisk aktiv 30 minutter daglig,
om man har en god motivasjon

Fysisk aktivitet: Voksne og friske eldre anbefales vre i aktivitet i minst 30 minutter hver dag med moderat til hy intensitet. Moderat aktivitet tilsvarer rask gange?
Slik lyder Sosial- og helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet. Anbefalinger som ogs brukes som rettesnor i andre land enn Norge.


Hva skjer med kroppen i lpet av 30 minutter med moderat aktivitet?
Den mest umiddelbare effekten er at du blir varm, begynner svette, fr hyere puls, og fler deg mer opplagt. Nr pusten din blir hurtigere betyr det at blodet ditt tar opp mer oksygen, noe som gjr musklene dine i stand til yte mer. Hjertet trenes gjennom bli utsatt for strre belastning, og musklene tar til forbrenne energi.

P litt lengre sikt, fungerer daglig fysisk aktivitet forebyggende mot en rekke sykdommer:

?Hjerte- og karsykdommer.
?Ulike typer kreft.
?Hyt blodtrykk
?Diabetes type 2
?Beinskjrhet
?Belastningsskader

I tillegg virker fysisk aktivitet positiv inn p muskel- og skjelettsykdommer, det bedrer evnen til takle stress, styrker immunforsvaret, styrker din mentale helse, samt gir mer overskudd og bedre svnkvalitet.
Verre vre inaktiv enn ryke

- Ingen legemidler kan garantere slike gevinster, sa Sverre Mehlum, professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag p Norges Idrettshgskole, da han foredro om dette temaet p Bedriftsidrettens jubileumskonferanse tidligere i vr:

- I lpet av en uke er det rundt 500 000 nordmenn som ikke en gang gr en sammenhengende tur p ti minutter. Manglende trening er like ille som det ryke. En som trener og ryker litt, bedre forutsetninger enn en som ikke ryker og ikke trener, sa han p konferansen, og slo tallfestede fakta i bordet:

- WHO sagt at inaktiv livsstil vil vre ansvarlig for 70 % av sykdom i 2020. Det er bedre vre overvektig og godt trent enn slank og utrent. Det vi m, er endre livsstil.

All trening bidrar
At en livsstilsendring m til er Jorunn Sundgot-Borgen, professor i fysisk aktivitet og helse, ved Norges Idrettshgskole, enig i:

- Egentlig er det ikke s komplisert oppn god helse. Vel og merke hvis du ellers er frisk.

-All trening bidrar til bedre helse. Treningen trenger ikke vre avansert, og behver for eksempel heller ikke best av heseblesende lping i 30 minutter. Men du br likevel prve f opp pulsen og svette litt i lpet av 30 minutter, sier hun, og gir oss en liste over aktiviteter hive seg med p:

?Sett p fengende musikk og ta deg en dans
?Hvis du har barn kan du ta dem med finne p ulike leker som sisten, hoppe tau, brentball, fotball, volleyball, ja det finnes mange morsomme aktiviteter. Finn fram ?Homo ludoens ? - det lekende mennesket i deg selv. Ingen ting er s godt som en frigjrende latter!
?Sykkelturer er herlig i sommervarmen. Sykle til et vann / sjen og avslutt med et forfriskende bad. Svmming er ypperlig trening.
?Lpe i skogen og nyte skogens dufter og lyder.
?Liker du ikke skogen eller bor du midt i byen s er ?byvandring? et ypperlig alternativ. Ta p deg gode sko og utforsk byen du bor i
?Rollerblades
?Gange / lping i ulendt terreng. Kondisjons- og styrketrening i ett


Sykler man til og fra jobben, eller hiver seg p sykkelen nr man skal ut for mte venner, regnes dette ogs som god mosjon.

- Finn deg din egen mte utnytte hverdagens muligheter p :)

skremmende tenke p at om mann ikke trener er det like farlig som ryke.....hmmm..

vi alle har mer eller mindre tid til 30 min om dagen, innkludert meg!!! N er det skjerpnings p meg fremover ;-) Det her skal jeg klare!!



nsker deg en topp 1 juni dag :) :)

Klem fra Linda

6 kommentarer

karitam

01.jun.2011 kl.08:52

Endelig litt sol her jeg bor ogs! :)

Linda Suzann

01.jun.2011 kl.08:59

karitam:Herlig!! :) ha en flott dag :)

Vemund Eldegard ( - :

01.jun.2011 kl.09:03

Elsker sol.

Tips: Nr du fr en kommentar og skal kommentere tilbake, kommenterer du p deres blogg, ikke din egen. Husk skrive "SV:" forran kommentaren ogs! : )

Linda Suzann

02.jun.2011 kl.09:26

Vemund Eldegard (: hehe...takk for tips du :) jeg kommenterer begge steder jeg ;-)

Levepositivt

02.jun.2011 kl.12:57

Ja stemmer nok med 30 minutter.. Da jeg begynte g ned kilo for litt over et r siden, s trene jeg kun 30 minutter vr dag... Jeg gikk ned 16 kilo:) Endret ogs kosthold:)

Linda Suzann

02.jun.2011 kl.22:03

Levepositivt:ja, ikke sant ;)Det skal ikke mere til egentlig, men det er det komme inn i det da :) flink du er!!!

Skriv en ny kommentar

Jeg er en glad jente p 38 r, 21 mars 2011, oppererte jeg for overvekt Gastric bypass. Jeg laget meg en blogg for skrive litt om min vei fremover. Du er varmt velkommen til flge meg! Kontakt meg p: plekelund@gmail.com

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits